Nogmaals liet hij zijn ogen over het stuk papier gaan, over de woorden. Zijn mondhoeken waren omhoog gekruld in een zachte glimlach.
Hey Alex,
Hoe was je eerste dag? Als de brief verschijnt is het waarschijnlijk al je tweede dag en mocht hij wel de eerste dag komen, lees of beantwoord je het pas 's avonds laat. Ik had nooit verwacht dit te zeggen maar ik mis je gesnurk op het moment het meest. Naast de rest van jou natuurlijk. Maar het is nu alweer veel te stil in huis. Misschien neem ik deze keer echt een hond of een kat, om de stilte weg te nemen. Oh… Janice staat nu al bij de deur. Vroeger dan verwacht. Ze heeft me mee gevraagd om te gaan winkelen. Ik moet gaan maar de volgende brief wordt langer. Belooft!
Veel plezier en succes op Starshine.
Ik mis je en ik houd van je,
- Felicia
Ze was het gewend dat hij weg was, door zijn eerdere baan als soldaat. Vanuit daar was ook hun gewoonte om elkaar op regelmatige basis brieven te schrijven ontstaan. Zo één maal per week. De brief vouwde hij voorzichtig op, waarna hij deze in de binnenzak van zijn leren jack stopte. Hij zou in de schoolvakanties naar huis gaan.
Oh... Hoe laat was het nu? Zijn blik gleed naar de zacht tikkende klok.. Hij had zo meteen een mentorgesprek. Over vijf minuten, wel te verstaan. Het bureau waar hij achter zat was nog leeg, het was dan ook zijn tweede echte werkdag met lessen.. en meteen had hij al een mentorgesprek. En zoals hij zichzelf had voorgenomen, had hij donuts gehaald in Oaks field en deze in de lerarenkamer gezet als een hallo. Het was dan wel niet op zijn eerste dag gedaan, hij had het te druk met andere dingen gehad en was het vergeten, de tweede dag zou vast ook nog wel volstaan.
Met een korte zucht ging hij door zijn korte bruine haren en het papier waarop een pasfoto en wat informatie stond over de leerling waarmee hij zo.. nu eigenlijk.. vijf minuten geleden al, een mentorgesprek had, pakte de leraar survival erbij. Zijn ogen gingen over de foto en over de woorden. Ach.. graag of traag. Als hij hem zag zou hij de jongen wel aanspreken op zijn gedrag. Een gesprek aanvragen en dan niet komen.. Met een zucht stond Ryder op. De sleutels viste hij uit de achterzak van zijn spijkerbroek, waarna hij met een paar stappen de deur uit was.
Voor een winter was het leek zacht weer, zag hij toen hij één van de ramen uitkeek. Een beweging op het grasveld waar hij naar keek, trok zijn aandacht. Een paar seconden bekeek hij de situatie, bekijkende wat er gaande was en of hij moest ingrijpen. Met een kleine frons tussen zijn wenkbrauwen, begaf hij zich hierna naar buiten.
‘Hey!’ galmde zijn stem over het grasveld toen hij zag hoe een jongen, die hij herkende van de foto, omver geblazen werd, er een draak vast zat en twee anderen hem omsingelden. Wat in godsnaam… Vluchtig wierp de man en blik op de knul die hij dacht te herkennen als Syrax, waarna hij met grote passen op de andere twee en de kleinere draak afbeende. Als het beest maar geen vuur zou spuwen…. En hij wist ook meteen waarom die knaap niet op tijd bij zijn eerste kennismakingsgesprek en tevens ook mentorgesprek was. Al leek hij niet te erg toegetakeld, net als dat zwarte reptiel.
De twee jongens die aan het smoezen waren over het vuurspuwende beest in kwestie, pakte hij bij hun armen, niet hardhandig maar wel zo dat ze niet uit zijn grip konden komen.
‘Zijn jullie helemaal van de pot gerukt!?’ siste hij naar ze. Een van de twee deed zijn mond open om te protesteren.
‘Maar hij..!’ Kort schudde Ryder zijn hoofd.
‘Ten eerste ga ik het met hem regelen en ten tweede gaan jullie je bij Miss Eres melden, en wel nú!’ Sprak hij ze hierna streng toe. ‘Ik zal het horen als jullie niet geweest zijn dus waag het niet eronder uit te glippen anders krijgen jullie strafwerk en een nablijf klasje bij mij.’ Hij liet de armen van beide heren los, waarna de kleinste van de twee zijn mond open deed om wat te zeggen om die daarna weer dicht te doen. De andere trok hem mee, vuile blikken werpend en binnensmonds mopperend. Als ze maar zouden gaan. Eer de twee jongens uit het zicht verdwenen waren draaide de man zich richting Syrax.
‘En jij.’ Sprak hij hem toe terwijl hij kort naar hem wees.
‘Jij bent Syrax, toch?’ Vroeg hij, voor de zekerheid. Voor een paar seconden liet hij een stilte vallen, waarna hij diep zuchtte. Zijn tweede dag en meteen al een vechtpartij, ruzie, pesterij of hoe je het ook wilde noemen. Wat een geweldig begin.
‘You ok, kid?’vroeg hij kalmpjes aan de knul, terwijl hij hem even bekeek op eventuele verwondingen. Zijn armen sloeg hij voor kort over elkaar.
‘Als het niet gaat, geef dat eerlijk aan en ga naar de ziekenzaal. Als het wel gaat, kom dan mee met mij naar mijn lokaal.’ Met een duim wees hij over zijn schouder en richting het kasteel, hierna ging een wijsvinger richting de draak.
‘En die blijft buiten.’ Sprak hij hem streng toe waarna hij de aarde magie rondom het wezen ophief.
‘Ook wil ik dat jij me verteld wat er hier precies gebeurd is zodat ik het indien nodig met Miss Eres kan bespreken.’ Ging hij verder.
‘Er zijn immers altijd twee kanten van een verhaal. Ik heb deels gezien wat er gebeurd is maar ik wil graag alles van jou horen. Zodra we binnen zijn.’ Na deze woorden gesproken te hebben draaide de man zich om en beende hij weer naar binnen en naar het lokaal, ervan uitgaande dat de knul hem volgde. Zo niet, was dat zijn eigen keuze en probleem. Het was hun opleiding en hun school, niet de zijne. Hij hoopte ook dat het gesprek zelf wel goed ging verlopen en niet.. distratieus als deze situatie.
@Syrax