PortalIndexOverpoweredheid HpD5UwnOverpoweredheid 2q24v8xLaatste afbeeldingenZoekenRegistrerenInloggen



 

Deel
 

 Overpoweredheid

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Ga naar beneden 
AuteurBericht
Lesaiah

Lesaiah

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 3995
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: None
Partner: Something's changing, rearranging me.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimezo aug 26 2012, 21:11

BELANGRIJK
Voordat ik hieraan begin, wil ik zeggen dat ik hier lang over na heb gedacht en dat het me persoonlijk opvalt, dat ik er – hoewel niet direct – een beetje irritatie aan overhoud en dat ik zéker niemand wil kwetsen en/of tot vijand wil maken. Ja, dit kan aanvallend overkomen en ik kan het niet helpen om misschien mensen persoonlijk aan te spreken/als voorbeeld te nemen, maar daar gaat dit ook over. Wordt alsjeblieft niet boos/onredelijk, want ik probeer dit zo neutraal als mogelijk te houden. Als je je echt beledigd voelt/aangesproken, dan komt mijn boodschap in ieder geval over, maar je mag me er – over de PM – op aanspreken en dan zal ik mijn redenen geven. Daarbij wéét ik dat ik geen moderator of administrator ben en dat dit hun taak is, dus mijn excuses naar Noah en Mitch als dit al geregeld is/ongewenst is.


Ik heb de afgelopen tijd – meer dan gewoonlijk – gestoord aan de overpoweredheid in de RPG, qua karakters. Of, niet direct in de RPG, vooral in het IC-spamtopic. Maar goed, dat is niet mijn punt. Natuurlijk is het onmogelijk om een “onoverpowerde” RPG te hebben en een beetje is ook nooit erg, maar het is de laatste tijd zoveel en onder andere als legendarische magiër stoor ik me eraan.

De regel over overpoweredheid is, ik quote;
Citaat :
Houd er rekening mee dat een leerling geen leraar aankan, en een leraar ook niet overkrachtig is. De enige accounts die uitblinken in kracht en vaardigheid zijn de Legendarische Magicians.

Dit is mijn punt. Persoonlijk vind ik het namelijk erg moeilijk om het bij te houden. Als LM wordt je beschouwd als sterkste en meest machtige van een magiesoort en als iemand dan iets ongelooflijks doet – een draak, laten we zeggen, een vierdejaars roept een draak op. Dan is er dus een zestienjarige die dat doet. Hoe kom je daar overheen, als LM? Wel, ik kan je vertellen, erg moeilijk. Het is dus niet alleen vervelend voor de mensen waarmee je RPG’t, dat je zo overpowered bent, maar ook voor de LM’s, indirect, omdat die rang dan eigenlijk niet eens zoveel betekend. Hetzelfde met onsterfelijkheid. Dat is serieus alleen bestemd voor legendarische magiërs, niet voor studenten. Ook het hele gedoe dat “ik als ik dat en dat doe een LM zou kunnen verslaan” is in mijn oren/ogen onzin. Ik stoor me er serieus aan.

Ik snap dat het voor sommige karakters misschien nodig is, maar het is níet de bedoeling, heb ik het idee. Als een karakter overpowered moet zijn om leuk te zijn om te spelen, lijkt het mij niet echt een geweldig karakter. Nu begin ik erg als moderator te klinken en daar voel ik me schuldig over, maar ik vind het echt vervelend. De meesten van ons zijn rond de leeftijd van onze karakters; zouden wij in staat zijn om doden tot leven te wekken, een demon te worden, draken op te roepen, onsterfelijk te worden, of iemand van binnen te breken? Het antwoord is nee. Misschien kan je een van deze dingen een klein beetje; dat is geen probleem. Maar het hele doel van school is dat je er dingen léért. Dus dat betekend dat je keihard je best moet gaan doen als je het wil leren en het is onmogelijk te bereiken in een jaar of twee, drie.

Again; dit is mijn persoonlijke mening. Maar ik stoor me er echt aan en ik wil graag dat jullie er óf een verklaring voor geven – dat is mijn voorkeur, ik wil het graag begrijpen – of je mening of iets in die richting. Ben ik echt de enige die me eraan stoort? Nee, vast niet. Ik heb rondgevraagd/mijn onderzoek gedaan en ik wéét dat er meer mensen zijn die zo denken. Maar ik dacht, laat ik me er maar over uiten.

Ik ga nu naar bed en zal pas morgen op iedereen kunnen reageren, ook op alle boze reacties. Maar wordt niet kwaad op elkaar. Gebruik mij alsjeblieft als een soort “poort” om alles uit te wisselen, daarom heb ik dit geschreven. Beledigde/persoonlijke PM’s naar Lesaiah, alsjeblieft. Ik begrijp dat ik hier vijanden mee maak. Maar als niemand het doet, doe ik het wel. Ik begrijp de consequenties. Maar echt, mij uitschelden/boos op mij worden maakt dit niet minder waar. Of mijn mening niet minder sterk.

Lesaiah – Anastasia – Nez – Azure – Naoko – Miss Elena

Judith
Terug naar boven Ga naar beneden
Dimi
.
.
Dimi

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 124
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: N/A
Partner: you cannot love the sun

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimezo aug 26 2012, 21:38

Tututudu, ik voel me aangesproken over het 'onsterfelijkheidsgedeelte' x) Misschien dat ik dat verkeerd heb meegekregen, maar is het niet mogelijk om gewoon 'onsterfelijk' geboren te worden?

Voor de rest vrees ik dat je een onvermijdelijk probleem hebt geconstateerd. Om de simpele reden dat een RPG bestaat uit allemaal OC's en we OC's nou eenmaal graag laten uitblinken. Tuurlijk, dit kan binnen de grenzen van het redelijke, maar het liefst zouden we al onze karakters bijzonder maken - omdat ze voor ons bijzonder zijn. We kunnen dan misschien niet allemaal Legendary Magicans zijn, maar dat is een detail dat, als je eenmaal bezig bent, makkelijk te vergeten is. Wanneer er geconstateerd wordt dat er sprake is van 'overpower' wordt er vaak vergeten dat RPG-en iets is wat je moet leren, net als het maken van een karakter. Het kost tijd en uitleg om er achter te komen dat goede karakters niet perfect zijn, integendeel, dat ze ook hun minpunten en zwaktes hebben. Inmiddels weet ik uit ervaring dat het makkelijk is om te zeggen dat iemand 'godmodt' of 'overpowered' speelt, maar dat het probleem vaak veel dieper ligt, omdat het begint met onwetendheid - en niet onwil. Op onwil kan je straffen zetten, maar dat lost bij onwetendheid niets op.

Ik denk dat dit topic aan de ene kant een goed begin is om mensen bewust te maken, aan de andere kant denk ik dat de meeste reacties niet verder zullen komen dan 'ik ben het er mee-eens' - en dat lost, ansich, niks op. De enige, blijvende, oplossing is om nieuwe RPG'ers aan de hand mee te nemen en stap voor stap een karakter-sheet op te stellen, waarbij er vooral aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van een karakter. Dit betekent niet alleen het uitwerken van de goede en slechte kanten, de sterke en zwakke eigenschappen, maar ook hoe een karakter verandert en welke problemen hij/zij heeft - en of deze opgelost worden of deze wel of niet blijven terugkomen. Pas als iemand begrijpt hoe een karakter in elkaar steekt, begrijpt hij ook dat bepaalde dingen simpelweg niet mogelijk zijn - en dat er voor alles wat wel mogelijk is een prijs betaalt moet worden.

Ik weet inmiddels dat RPG'en mensenkennis en inzicht vereist, maar veelal is het niet meer dan een spelletje - en in een spelletje is het nou eenmaal leuk om draken te kunnen oproepen. RPG'en is immers ook een vorm van dromen. Ik snap je irritatie, want het is iets wat mij ook dwars zit, maar in mijn ogen is het iets wat onvermijdelijk is - en wat bovendien niet slechts opgelost kan worden door mensen bewust te maken (in ieder geval niet door simpelweg een topic te openen, al was het maar omdat je dan niet de juiste doelgroep bereikt). Leren RPG'en bestaat niet enkel uit leren hoe je een post schrijft. RPG'en betekent het vermogen bezitten, of verkrijgen, om karakters te maken en tot leven te wekken. En dat is iets wat in mijn ogen vele malen moeilijker is (en bovendien meer tijd en oefening vereist) dan 'simpelweg' een goede post schrijven. Wat dat betreft is oordelen nog altijd makkelijker dan iets oplossen Wink

Last but not least: ik wil je zeker niet afkraken of aanvallen, want je hebt zonder meer een punt, maar je vroeg om meningen, dus bij deze die van mij Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Flynn

Flynn

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 216
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Earth
Klas: none
Partner: You´re my little star now

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimezo aug 26 2012, 22:58

Ok, ik ga eens beginnen met het domste zinnetje ooit dat niemand helpt.
Ik ben het met jullie allebei eens. Met Juud over het feit dat er soms inderdaad wel characters zijn die wat te overpowerd zijn en met Dimi over het feit dat RPG'en inderdaad meer inhoud dan alleen een postje schrijven. Een paar jaar geleden maakte ik sommige van mijn characters ook net iets te overpowerd en mensen hebben mij daarop aangesproken, sindsdien gebruik ik altijd een soort van angst/ziekte om ervoor te zorgen dat ze niet te overpowerd zijn en stuff.

Om terug op dat ideetje van Dimi te komen om nieuwe RPG'ers te helpen. Misschien is het handig om te zeggen dat het verplicht is om een voorste topic te maken waarin je minstens drie zwaktes van je character moet zetten. Ik weet dat sommige mensen het karakter van hun personage liever in de RPG uitwerken, maar zo voorkom je wel dat ze te sterk zijn en dat je zo misschien ruzie krijgt met andere spelers. Het is maar een idee, maar ik zou wel heel graag horen wat mensen ervan vinden. Er zijn forums die dat systeem gebruiken en eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit echt een te overpowerd personage gezien.

Nja, ik hoor wel wat mensen ervan vinden, maar als je het echt wilt afkraken en zelf niet met een beter idee komt of er iets aan toe te voegen hebt, doe dat dan niet in dit topic maar stuur alsjeblieft een PM ofzo. Ik wil zoals iedereen niemand afkraken ofzo, maar je moet niets gaan zitten af te kraken als je zelf niets beters weet.

X Kaat
Terug naar boven Ga naar beneden
Soh
.
.
Soh

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEReal Name : SanNi
Posts : 1289
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: {ƒαкє} ℓιgнт
Klas: master Kana
Partner: doɴ’т yoυ тell мe ɴo тrυтнѕ, jυѕт αll oғ yoυr lιeѕ. ɢιve мe αll oғ yoυr lιeѕ.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimezo aug 26 2012, 23:28

Aii, ik heb ten eerste alle respect voor je dat je zo uit durft te spreken en je nek durft te riskeren. Ten tweede weet dat ik dat je het (o.a.) over mij hebt (Soh, Seira) - en nee, ik voel me niet aangevallen en net zo min ben ik boos op je. Zoals gezegd: ik heb alle respect voor je dat je durft uit te spreken.

En, hoera het cliché-zinnetje, ik deel tot nu toe met iedereen hier de mening. Ja, overpowerende karakters zijn niet leuk, maar het is wel leuk om lekker overdreven te schrijven en die drie zwaktes benoemen in je voorsteltopic: goed idee.
Maar nu wil ik graag nog iets uit leggen. Want ik denk dat dat er ook in mee speelt. Ik ben iemand die heel erg mee leeft met mijn personages. Voor elk personage dat ik schrijf, neem ik een andere schrijfstijl aan. En ik denk dat dat meerdere mensen hebben. Bijvoorbeeld met Soh en/of Seira schrijf ik vaak in hun berichtjes dat niet onovertroffen kunnen worden en helemaal geweldig zijn: omdat ze dat zelf denken. Als Soh roept van 'you can't kill me' is dat in feiten een leugen, maar ik schrijf het op alsof het de waarheid is omdat ik vanuit zijn POV schrijf. Misschien een lichte verklaring die voor mij geldt en wellicht ook voor anderen hier.

En ik ben het trouwens met je eens dat een karakter ook leuk moet zijn om te spelen zonder dat hij alle geweldige krachten heeft. En omdat ik altijd alles persoonlijk aantrek, dat is gewoon mijn karakter/can't help it, en als meerdere mensen dat willen - wil ik Soh best strippen van zijn engelen-status. Daar heb ik geen problemen mee. Soh blijft Soh qua karakter: met of zonder overdonderende krachten.

En.. dat was het denk ik wel? Ik wil nog even zeggen dat ik me dus niet aangevallen voel noch boos ben, maar gewoon weet dat dit gedeeltelijk over mij gaat. Dus vandaar. c: En ik mag je nu heus niet minder, eerder meer omdat je laat zien dat je lef hebt.

Hugu, SanNi ~.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alejandro
Goddess of Ducklings
Goddess of Ducklings
Alejandro

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 4052
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Dark
Klas: None.
Partner: I'm supposed to be the stronger one, but you always seem to prove that theory wrong.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimezo aug 26 2012, 23:58

Nou potalejandorie Judith. Ik wilde helpen :c
En je weet dat mijn geheugen slecht is en ik het vergeet. Maar derp. Ben trots op je dat je het toch het gedaan heur ~

Eventjes kijken.. Ik ben slecht in volgordes, dus vergeef me daar alvast voor. Eveneens voor mijn slordigheid want ik zit op mijn iPod o3o

Over karakterkaarten: je weet nooit van te voren hoe je personage uit de verf gaat komen. Ik heb mezelf er al meerdere malen op betrapt dat mijn personages soms heel erg afwijken van hoe ik ze in eerste instantie heb omschreven. Daarbij was het mijn gewoonte om ze minstens een minnetje te geven, expres een slechte kwaliteit van mezelf, dit hielp mij enorm met het inleven en ik kan nog steeds niet de naam van mijn eigen personage in een post zetten, zonder dat deze het zegt, omdat dat mijn inlevingsvermogen verpest. Ook vond ik het een uitdaging om ze juist imperfect te laten zijn. Want geef toe; de meeste op personages zijn ook gelijk perfect ;p

Dan ehm.. Wilde ik nog iets neerzetten:
Je personage mag zich van mij part zo perfect vinden als je wilt, zolang hij of zij het ook maar niet echt is. Iedereen maakt fouten, iedereen krijgt iets wel eens niet voor elkaar, iedereen heeft soms een tweede - of zelfs derde - keer nodig tijdens het leren van bepaalde handelingen. Het is gewoon storend als mensen zelfs daar geen rekening mee kunnen houden. Ik snap dat je je awesome voelt als je personage dat ook is omdat deze perfect is en alles kan. Maar ik hou juist van mijn oc's omdat ze imperfect zijn, want tja.. Dunno, heb ook een lichte afkeer gekregen tegen perfectie.
Daarbij vond ik het ook nogal saai. Vergelijk het met een spelletje: als je het beste van het beste bent heb je niks meer te doen, geen avontuur meer en geen spanning want je kan toch alles met twee vingers in je neus aan. Daarom vind ik het persoonlijk ook leuker om met zwakkere dingen wat te doen, gewoon om die reden; het maakt alles realistischer en dat helpt mij meer bij het inleven c:

En ik weer nou serieus niet wat het nut is van al mijn gebrabbel, maar o well; ik moet nu slapen c:

Love&Rockets,
Noor.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dimi
.
.
Dimi

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 124
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: N/A
Partner: you cannot love the sun

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 00:09

Ooh, wat Sanne zegt, ben ik inderdaad ook helemaal vergeten, maar is ook zonder meer waar: de eigenwaan van het karakter. Als een karakter denkt perfect te zijn, dan is er maar één manier om hem te spelen: namelijk alsof hij perfect is. En dit kan perfect lopen, of het kan enorm storend, afhankelijk van de speler - en de tegenpartij. Van Sanne weet ik dat ze kunde heeft om een zo'n 'perfect' karakter geloofwaardig neer te zetten. Noch Seira, noch Soh is perfect. Soh ken ik niet zo goed, maar van Seira weet ik dat ze trots, arrogant, bitchy en koppig is - en daarnaast haar eigen fouten en gebreken over het hoofd ziet, waardoor ze anderen tegen zichzelf in het harnas jaagt en vroeg of laat over haar eigen voeten zal struikelen. Ik weet dat ze niet perfect is, Sanne weet het ook, maar ik kan me voorstellen dat er ook mensen zullen zijn die denken dat Sanne haar werkelijk perfect probeert te maken, zonder fouten. En eerlijk is eerlijk, als je kiest voor een karakter als Seira, dan loop je het risico dat ze te perfect wordt. Minder talentvolle RPG'ers, of met minder ervaring, raad ik t dan ook zeker af. Ik wil alleen even aanhalen dat ik Sanne haar karakters (en allicht ook van anderen, maar ben niet bekend met de rest Wink) nooit in de categorie 'overpowerd' zou plaatsen, al voelt zij zich in dit geval wel aangesproken. Maar dat is dus omdat ik ze ken - en hoe kan je een vlak karakter kennen als het niet meer heeft dan perfectie?

Daarnaast, op Alejandro, wil ik nog even toevoegen dat niet iedereen dezelfde wensen heeft. Er zijn genoeg, zeker beginnende, RPG'ers die er juist voldoening uithalen dat het makkelijk is, en dat hun karakters alles kunnen wat zij niet kunnen. Niet iedereen deelt nu eenmaal dezelfde visies en belangen en ik kan me juist heel goed voorstellen dat je een karakter aanmaakt dat alles kan en waar iedereen van houdt. Mij boeit het niet meer, maar ik ben het stadium 'beginnende, jonge RPG'er' al lang voorbij. Voor mij moet een karakter diepte hebben en ruimte om te groeien - en daarmee zijn eigen fouten maken. Maar hé, dat ik begon, was dat wel het laatste waar ik me druk om maakte. Imperfectie is ook iets waar je in moet groeien Wink

Edit: jullie mogen wel Nicky zeggen btw, haha
Terug naar boven Ga naar beneden
Master Savador
 
 
Master Savador

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEAscendant
Real Name : Saf
Posts : 14626
Points : 0
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Dark // Fire
Klas: Teacher FireMagic
Partner: ♛ Seven Devils all around you

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 00:32

Woppa, hele lap tekst.
Mij hebt u niet als hater hur. Als u dat maar weet. Ik sluit me bij je aan, Juud, en nee: u gedraagt uzelf niet naar een moderator. U legt uw mening boven tafel, zoals u daar recht op hebt. Dat is iets anders.
Dit onderwerp hebben Mitch en ik al meer dan eens besproken. Waarschijnlijk vormt het op ieder RPG forum vroeg of laat wel een probleem. Ik heb hier en daar wel dingen opgevangen, waaronder ook klachten, heb zelf ook dingen gelezen. RPGen houdt het creëren van een eigen personage in, en de vrijheid die je eraan kunt geven. Natuurlijk, zolang dit alles gebonden blijft aan de regels. Onsterfelijkheid is wat dit betreft eigenlijk vanzelfsprekend en logisch genoeg - lijkt me - dat dat niet kan als leerling zijnde, want zelfs een Legendarische Magiër kan in principe dood. Niet van ouderdom, maar je snapt me wel.
Maar juist de grens is op dit gebied moeilijk te bepalen - inderdaad, vooral voor de beginnende RPGers onder ons - en ik vind het belangrijk dat dat eerst gebeurt voordat we bepaalde leden op de vingers tikken, er dingen worden vergeleken en er scenario's komen van 'maar hij mag dat en dat wel, waarom ik dit en dit dan niet - het komt globaal gezien toch op hetzelfde neer?'
En niet alleen voor ons, ik geloof ook voor de leden waar het hier om gaat zelf. Het ligt er aan per persoon wat als overpowered wordt beschouwd, waardoor mensen soms net dat beetje meer aan hun karakter willen voegen dan eigenlijk de bedoeling is en dit niet wordt beseft. Omdat iedereen de vrijheid heeft om hun karakter naar eigen wil op te bouwen, met alle originele concepten erachter van dien. Het zou duidelijk genoeg moeten zijn als je de regels doorleest, ja, eerste prioriteit na het aanmaken van een account. Daarvoor eigenlijk al.

Het punt dat ik nu eigenlijk probeer te verhelderen is dat ik een karakter niet massaal wil ontgronden, als die overpowerde eigenschappen (of eigenschappen die in de loop van de ontwikkeling van het karakter iets te sterk zijn uitgegroeid) aan heel dat verleden en de omgang van het personage zelf zijn gebonden - en daarbij eigenlijk het personage zelf vormen. Als administrator zijnde zou ik daar objectief over moeten zijn, het is een gewone regel waar iedereen zich aan behoort te houden, en ik en Mitch behoren iedereen die dat niet doet erop aan te spreken. Dat weet ik. Probleem is dat ik daar nu waarschijnlijk te subjectief over ben, mensen en hun karakters - hoe erg ik me er ook aan kan irriteren - zoveel mogelijk in hun waarde wil laten en ze het plezier wil gunnen om met hun gewenste karakter te kunnen roleplayen. Dat, en samen met het feit dat de grens aangeven (voor mij, althans) algemeen gegrepen is, is waarschijnlijk de reden dat hier nog geen actie over is ondernomen. Algemeen gegrepen, omdat ik te moeilijk en te diep nadenk over vrijwel alles; kan er ook een rol bij spelen. Al wil ik het daar niet op afschuiven.
Ik wil nog wel even duidelijk maken dat we er niet om hebben stilgezeten, Mitch en ik er echt al wel felle meningen over hebben gewisseld, maar dat oplossingen waarvan we denken dat het een compromis vormt voor beide partijen tot nu toe simpelweg uit zijn gebleven. Bovendien hangt het er ook van af wat het prettigste is voor iedereen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://staracademyrpg.deviantart.com/
Lesaiah

Lesaiah

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 3995
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: None
Partner: Something's changing, rearranging me.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 09:36

Zo, een hele lap tekst en ik heb me voorgenomen om op iedereen te reageren. Dus here we go;

@ Nicky; Ik weet niet of je onsterfelijk geboren kan worden – mij lijkt het nogal onmogelijk omdat we mensen RPG’en – maar dat moet je maar met Savador/Noah en Norwood/Mitch overleggen.
Ik snap je punt over beginnende RPG’ers en ik ben het er ook mee eens, dat we er niets aan kunnen doen. Ik heb het topic ook niet aangemaakt om er wat aan te doen. Natuurlijk wel een beetje, maar vooral zodat mensen het doorhebben. Volgens mij lost alleen weten dat het overpoweren voor anderen echt vervelend is al een deel van het probleem op; de onwetendheid/onverschilligheid. Dat is niet het gehele probleem, maar ik heb een pietsje ervaring met dit soort dingen en ik heb altijd gevonden dat onder de aandacht brengen wel helpt. Helpt, niet oplost.

@ Kaat; Dat systeem – eerst moeten voorstellen en dan toestemming krijgen – werkt inderdaad, maar het is een beetje dodgy, die oplossing. Want ik weet toevallig dat ik er zelf geen fan van ben, mijn karakter moeten voorstellen voordat ik post. Ik doe het meestal wel, maar het is zo ontspannend om te weten dat het niet per sè hoeft. Daarmee wil ik je idee niet afkraken; het is een goede oplossing en waarschijnlijk de beste die we gaan krijgen. Misschien kun je ook wel voorstellen om gewoon in je hoofd drie zwakke punten te creeëren – of meer, of minder – zonder dat het verplicht is. Want ik heb ook wel eens gezien dat er dan hele nutteloze zwakke punten komen. Spinnenangst, een allergie, dat soort dingen. Ze doen niet bepaald snel af aan kracht en vooral voor de mensen die dan toch per se een supersterk personage willen is het een makkelijke maas in het net.

@ SanNi; Nu ga ik eerlijk zijn; het borrelde al voordat jij kwam hoor, maak je geen zorgen. Maar de afgelopen tijd is het zoveel meer geworden dat ik er gewoon op een gegeven moment pissig van werd. Maar ik ga ook niet ontkennen dat ik jouw karakters inderdaad als voorbeeld heb gebruikt. Maar niet aanvallend, gewoon om mijn mening te illustreren. Als ik dat namelijk niet had gedaan, hadden mensen ook kunnen reageren van “Maar dat gebeurd helemaal niet” en dat wilde ik het liefst voorkomen. Again, again, no offence meant.
Ik snap je punt; nu heb ik nooit zo’n soort karakter gespeeld dus kan ik niet zeggen dat ik me in je kan verplaatsen, maar ik schrijf ook dingen vanuit mijn karakters. Het gaat mij er ook niet om of Soh dood kan of niet of dat hij een engel is of niet – hij is een geweldig karakter zoals hij is – maar omdat we het tegendeel van zijn uitspraken waarschijnlijk nooit zullen zien, zullen we ook niet zien dat hij niet echt de waarheid spreekt. Ofzo. Maarja, dat is iets over een karakter persoonlijk en daar ging ik niet aan beginnen. Ik snap je punt, daar kwam het op neer.

@ Noor; Ja, helpen doe je nu toch ook D:?
Citaat :
Je personage mag zich van mij part zo perfect vinden als je wilt, zolang hij of zij het ook maar niet echt is. Iedereen maakt fouten, iedereen krijgt iets wel eens niet voor elkaar, iedereen heeft soms een tweede - of zelfs derde - keer nodig tijdens het leren van bepaalde handelingen. Het is gewoon storend als mensen zelfs daar geen rekening mee kunnen houden.
^^Dit beschrijft mijn hele topic en mening in een paar woorden, als het om perfectie gaat. Want dat mis ik wel eens; natuurlijk is het dan moeilijk omdat het normaal voor je karakter wat makkelijker gaat en hell, ik wil niemand gaan dwingen om dit soort topics te maken, maar het is wel waar. Mensen maken fouten en we blijven allemaal mensen. Als een karakter nooit een fout maakt, lijkt het mij een nogal oppervlakkig persoon. Natuurlijk kan dat heerlijk zijn om te spelen, maar zelfs oppervlakken hebben deukjes – hoe miniscuul ook.

@ Noah; Nu voel ik me stiekem een beetje ongeduldig, want ik wist heus wel dat jullie het ook hadden opgemerkt, maar gisteravond was er gewoon een druppel en die deed mijn “ik-houd-mijn-mond-wel”-emmer overlopen. ‘K weet niet eens meer wat het was. Maar ik begrijp ook wel dat het moeilijk is. Je kunt niet zeggen “dit mag wel en dat mag niet” en volgens mij is dit een van de moeilijkste dingen als admin. Maar goed, daar ben ik niet voor.
Je geeft de reden dat je mensen in hun karakter wil laten en dat is de reden dat ik hierover een beetje heb zitten dubben, maar dat is net zoals met andere soorten – dat was een vraag trouwens, mag dat? Ik zie het steeds vaker, andere wezens dan mensen – want ik ben zelf nogal tegen het “je mag dit karakter niet zijn omdat blablabla” en dan is er geen tussenweg omdat je karakter nu eenmaal die eigenschappen heeft. Nu doe ik altijd keihard mijn best om geen Mary Sue’s of Gary Stu’s te maken – of eigenlijk alleen Mary Sue, ik faal met jongens – maar ik heb wel een aantal keer gehad dat het toch niet mocht en daar werd ik ook niet gelukkig van. Ik snap dat het moeilijk is om een lijn te trekken; maar misschien is het makkelijker als we die met z’n allen kunnen tekenen. Tenzij je dat niet wilt, natuurlijk.

Mijn algemene opmerkingen,
Ik ben ergens teleurgesteld dat er alleen maar mensen hebben gereageerd die ik als “ervaren” beschouw, maar dat is meer om de reden dat ik weet dat als jullie karakters al perfect zijn, dat ze stiekem echt wel zwaktes hebben. Maarja; ik ben blij dat ik niet levend werd verslonden door kritiek. Hoewel we, zoals Nicky al zei, nog steeds een beetje op hetzelfde punt zitten, het punt is hopelijk wel overgekomen. Egoïstisch als ik ben heb ik dit topic het meest aangemaakt omdat ik mijn positie vreesde – hoe kinderachtig dat ook klinkt, als je een karakter hebt wat je hebt ontworpen om sterk te zijn en je blijkt niet sterk, RPG’t dat moeilijk – maar ik vind het grappig hoe ineens het onderwerp “perfectie” erdoorheen glipte. Dat ligt dus dicht bij elkaar, perfectie en overpoweredheid.

X Judith
Terug naar boven Ga naar beneden
Soh
.
.
Soh

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEReal Name : SanNi
Posts : 1289
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: {ƒαкє} ℓιgнт
Klas: master Kana
Partner: doɴ’т yoυ тell мe ɴo тrυтнѕ, jυѕт αll oғ yoυr lιeѕ. ɢιve мe αll oғ yoυr lιeѕ.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 10:31

Aangezien ik gisteravond met mijn hoofd compleet ergens anders zat, en stiekem nog zit, ben ik vergeten om over één ding te beginnen:
De IC-spam. Want daar heb ik ook inderdaad gemerkt dat overpowerendheid meer een standaard is dan een uitzondering en, eerlijk is eerlijk, dat doe ik zelf ook. Maar dat komt omdat ik de IC-spam niet als serieus beschouw. Ik zie de personages daar als een soort chibi-vorm en meer dan helft van tijd blaas ik hun sterkste aanwezige eigenschappen aardig op. Seira wordt nog meer de bitch dan ze al was, Odio en nog ergere hippie en Soh gewoon nog meer de demonische engel die hij is. En ik denk dat meerdere mensen dat wel doen en dat misschien een verklaring kan zijn van het overpowerende daar. Maar goed, wat is dan de volgende stap? Ik vind het niet erg als er onderling gewoon afspraken worden gemaakt van: houd ook binnen de IC-spam je binnen de kunnen van je krachten/personage. De vraag is alleen of mensen zich er aan zullen houden en wat als ze dat niet doen?

En nog even over een opmerking van Judith: dat perfectie erbij is betrokken terwijl het over overpowerend ging. (waar ik volgens mij ook schuldig aan ben :']). Ik denk dat mensen overpowerend vaak automatisch in verband brengen met de Mary Sue/Gary Stu, want zij kunnen ofcourse nergens in falen - stel je voor.
Maar goed, een oplossing. Ik vind het goed punt dat we moeten onthouden dat ze pas leerlingen zijn, iets waar ik met Soh en Yown niet veel rekening heb gehouden. Ik heb deze RPG altijd meer benadert als een fantasyRPG in plaats van een schoolRPG: een fout van mijn kant. En ja, eigenlijk, vind ik gewoon dat er duidelijke regels moeten komen. Nee, je personage mag niet onsterfelijk zijn - er moeten duidelijke grenzen gesteld worden over wat er wel en niet met de krachten gedaan mag worden. Want duidelijkheid over dit mag wel en niet is voor mensen die zo'n overpowerende karakter hebben het makkelijkst om het desbetreffende karakter bij te stellen.
Of dat is dan mijn mening.

P.S. Juuds, ik vind het totaal niet erg dat je mijn personages al voorbeeld heb gebruikt - om een punt duidelijk te maken, moet je ook duidelijk uit kunnen spreken en zonder voorbeelden was je dat niet gelukt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dimi
.
.
Dimi

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 124
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: N/A
Partner: you cannot love the sun

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 10:53

Ik ben het inderdaad met Sanne eens dat er best duidelijke regels gesteld kunnen worden, maar dan moeten er gewoon mensen om de tafel gaan zitten en concrete regels opgesteld worden. Wat kan een magiër wel en wat kan een magiër niet - en daar hebben mensen zich aan te houden. Ten slotte zitten we op iemands RPG en niet in ons eigen verhaal, dus je past je aan, zo simpel kan het zijn. Dus als het niet gewenst is dat karakters anders dan menselijk zijn, en dat ze onsterfelijk zijn (in de zin van 'niet ouder worden', want 'niet gedood kunnen worden' vind ik voor elk karakter, hoe ervaren ook, discutabel), dan moet dat simpelweg ergens neer gezet worden. Natuurlijk kan er bepaald worden van 'dit kan een magiër van die leeftijd wel en dit kan de magiër niet' en mensen die zich hier dan niet aan houden, kunnen er op aan gesproken worden. Je hoeft er helemaal niet bij te vermelden dat dit slechts richtlijnen zijn, en dat degenen die een karakter wel in balans kunnen brengen en houden (ook met misschien wat uitzonderlijke krachten), hierbij door de vingers gezien worden. Ik denk dat je beter regels kan opstellen waar je achteraf mensen in tegemoet kan komen, dan dat je van te voren zegt 'we weten het eigenlijk niet zo goed' en mensen daarmee teveel ruimte geeft. En aangezien SSA een grote RPG is, is het vervelend dat je dat nu moet doen, omdat je daar altijd mensen mee in de weg zal gaan zitten, maar het is zeker niet onmogelijk. Je moet je niet vast pinnen op de uitzonderingen, maar gewoon in het oog houden wat je zeker niet voor iedere leerling wilt en dat als de hoofdregel nemen. Mochten mensen dat dan toch willen, dan mogen ze naar jou toekomen met een degelijke argumentatie waarom zij dat mogen en kunnen. Zo doe je niet de mensen en karakters tekort die weten hoe ze moeten doseren - en daardoor uniek blijven, en voorkom je dat er een veelvoud aan mensen is die maar wat doen.

Last but not least, aan Judith, het gaat er in de eerste plaats gelukkig ook niet om wie er in het topic reageren, maar wie het lezen. Ik denk namelijk niet dat je nood hebt aan de reacties van 'he dat ben ik' (om het er nog maar niet over te hebben dat het veel moed vereist om daarvoor uit te komen), maar dat je liever hebt dat mensen zich bewust zijn van de 'overpower' van hun karakters - en daar wat aan veranderen. Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan een topic waarbij er degelijke argumenten, voor en tegen, op een rij geplaatst worden, dan dat mensen alleen maar zeggen 'oneens!' of 'eens!'. Al zou het waarschijnlijk ook de nodige voldoening geven als mensen open en bloot hun 'fouten' erkennen - maar goed dat is iets wat je niet af kan dwingen, en van mij hoeft dat ook niet: bewustwording is belangrijker dan een openlijke erkenning.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alejandro
Goddess of Ducklings
Goddess of Ducklings
Alejandro

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 4052
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Dark
Klas: None.
Partner: I'm supposed to be the stronger one, but you always seem to prove that theory wrong.

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 12:18

Overpowerde personages kunnen alles. Als je alles kunt is de kans dat je iets fout doet vrijwel nihil. Wat houdt perfectie ongeveer in: dat je niks fout doet en altijd alles goed doet. Daarom staan die twee nogal dichtbij elkaar.
Denk ik.

Maar zoals Judith al zei: je personage mag dan wel denken dat hij of zij perfect is, maar als je het niet laat blijken, in wat voor vorm dan ook, dat hij of zij het niet is.. Dan komt het alsnog niet goed over. We hebben allemaal wel momenten dat we stoer willen doen, dingen niet gaan zoals je had gepland; maar je wel doet alsof het zo hoort. Het lijkt me onmogelijk dat iemand 24/7 denkt dat hij of zij perfect is en alles goed doet. Er moet wel een punt zijn van: O poep. Als je snapt wat ik bedoel c:

Daarbij denk ik dat je op een gegeven moment toch wel moet inzien dat het te veel van het goede is. En ik snap dat beginnende RPGers graag awesome dingetjes willen in de vorm van super sterk of zo, maar alles heeft min en plus punten. En als ze na.. Zeg een jaar het nog steeds niet doorhebben dan komt het op mij wel over als irritant. Of ben ik de enige die er zo over denkt c: ?

Natuurlijk is dit een nogal breed begrip en om er echt regels voor te maken.. Tja, ik denk niet dat dat gaat helpen. Het enige wat helpt is om mensen er bewust van te maken, met dit topic, zodat ze het inzien en er rekening mee gaan houden. Het is inderdaad jammer dat er alleen mensen op heb gereageerd waar ik me over het algemeen niet zo zeer aan stoor, maar het staat er en hopelijk leest wel iedereen het.

En ik typte dit voor de reactie van Nicky, maar mij iPod haat mij dus ben ik te lui om het aan te passen e ik heb ook geen tijd meer om lappentekst te lezen op het moment. School is school o3o

@ Judith; Ja maar ik wilde dat er groetjes Judith en Noor onderstond, want dat ziet er pro uit D:
Terug naar boven Ga naar beneden
Nezumi
.
.
Nezumi

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 635
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Dark
Klas: Master Savador
Partner: || All I ever wanted, all I ever needed is here in my arms, words are very unnecessary ♥ ||

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 13:37

Poeh, poeh. Ik heb de moeite genomen om dit alles te lezen.

Om maar cliche te beginnen - ik ben het volledig eens met Judith. Ik begon me er ook matelijk aan te storen, de overpowerdheid. Want zoals Juud al zei zijn de LMs de sterksten in het RPG en noch een leraar noch een leerling kan daar aan tippen. En nu kan het zo zijn dat je karakter sterker is dan de gemiddelde zestienjarige om welke reden dan ook, maar dat neemt niet weg dat de LMs nog steeds sterker zijn. Ik snap dat het een deel van je karakter kan zijn maar toch vind ik dat er rekening gehouden moet worden met de standaarden van het RPG en daarmee bedoel ik dus de levels qua kracht. Dus moet je ook je karakter zo aanpassen dat het hier in het RPG past.
In plaats van te zeggen dat je karakter een leraar aan kan, kun je ook zeggen dat die zijn eigen klasgenootjes kan verpletteren. Zo iets.

Daarbij is onsterfelijkheid ook iets wat gewoon afgeschaft moet worden onder de leerlingen. Persoonlijk vind ik het niks aan als je karakter onsterfelijk is. 'Je kunt me zo vaak neersteken als je wilt, ik ga toch niet dood, trololol.' Het is dan ook niet meer leuk voor anderen, en wat er vervolgens gebeurt is dat het topic doodloopt of de tegenspeler zijn karakter ook onsterfelijk maakt. Ja hehe, dat willen we niet hea? :}

Meh, ik stop hier met mijn betoog. Ik wou dat ie langer was maar dit toetsenbord is stom en het duurde me al 20 minuten om het bovenste te schrijven. En ik heb maar een uurtje T^T
Terug naar boven Ga naar beneden
Wren
.
.
Wren

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILERecruit
Real Name : Jussels
Posts : 4109
Points : 5
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: PuffoonxRazen - AirxFire
Klas: Master Savador - 6th
Partner: ~We Fell in Love, but the Love kept Running Out; We Follow Roads but the Roads All Endღ

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 15:46

En een beetje laat ben ik xD Maar Juud, ik vind het wel heel dapper van je dat je dit durft aan te tippen. Het is altijd al een gevoelig onderwerp geweest.

Stiekem, omdat iedereen al zoveel heeft gezegd en het allemaal goede meningen zijn heb ik niets meer te zeggen, maar ik wilde zeggen dat ik het met je eens ben en dat het goed is dat je het punt aankaart. En dat SSA mensjes er normaal over kunnen praten~
En misschien zou een verscherping van de regels wel een goede oplossing zijn, al blijft het moeilijk om er precies grenzen aan te stellen. Maar de overpoweredheid is inderdaad wel een storend iets.

Tja, alles is al gezegd hé xD

Terug naar boven Ga naar beneden
http://img3.lln.crunchyroll.com/i/spire1/f097317a228ab43692ba1c3
Master Savador
 
 
Master Savador

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEAscendant
Real Name : Saf
Posts : 14626
Points : 0
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Dark // Fire
Klas: Teacher FireMagic
Partner: ♛ Seven Devils all around you

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimema aug 27 2012, 22:45

Tuurlijk, samen proberen om op iets te komen, daar heb ik niets op tegen. Maar juist omdat het een taak is voor de beheerders om zoiets op te lossen en we niet in het wildeweg actie wilden ondernemen zonder goede oplossing en verduidelijking van die grens, is het probleem niet openbaar op de site gegooid. Als je begrijpt wat ik bedoel. Het is dat dit topic nu is aangemaakt, en dat is eerder goed dan slecht.
Ik vind het trouwens zeer sportief van u, SanNi, dat u zelf al het initiatief neemt om Soh wat aan te passen. Dat mag wel eventjes gezegd worden.
Anyway. Misschien is het ook helemaal geen goed voornemen, en is het zoals Noor zegt eigenlijk nutteloos om er allerlei regeltjes over te gaan maken. En daar sluit ik me ook bij aan. SSA is een vrij onbegrensde RPG, je kunt allerlei kanten op. Allicht dat het zo vrij mogelijk moet blijven. Maar goed. De grens moet toch op de een of andere manier worden verduidelijkt. Liever zonder gedoe en strenge eisen, natuurlijk. Je ziet weleens op andere RPG fora dat ze dat door middel van sterretjes of levels of ervaringspunten doen, maar zoiets zie ik eerlijk gezegd al niet zitten. Ik denk ook niet dat dat gaat werken. Weet niet hoe jullie daarover denken. Wat een mogelijkheid zou kunnen vormen is om niveaus in magie inderdaad gewoon wat aan te scherpen, een klein schema onder die citeerde regel wat nu echt niet de bedoeling is om te doen. Aangezien, in verband met onduidelijkheid van waar de grens nu ongeveer ligt, dat makkelijker te zeggen valt dan wat nog wel mag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://staracademyrpg.deviantart.com/
Master Norwood

Master Norwood

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEAscendant
Real Name : Little Pig
Posts : 2478
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: -
Partner: Tell me, Miss Future? What do you see?

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimedi aug 28 2012, 00:18

Ik wil me dan toch even van de zijlijn afwerken omdat ik tevens hier een mening over heb die ik met zowel Noah als Judith deel. Ik erger me regelmatig dood aan het 'powerplay' en 'onsterfelijkheid' van karakters inderdaad. Over het IC-spam topic hou ik me afzijdig, ik volg het amper omdat het voor mij te snel loopt om allemaal bij te houden. Ik geef hier dus ook niet mijn mening over.

Noah heeft het inderdaad al grotendeels verduidelijkt. Wij hebben hier met zijn tweeën al goed over gesproken en laat het toevallig gisteren nog zijn dat we hier nog een keer over gepraat hebben. Ik zelf denk dat de lijn op zich zeer makkelijk te trekken is in tegenstelling tot jullie. Een leerling staat gewoon onderaan de ladder en dient niet gigantische spreuken uit te voeren. Het loopt op naar stagiaire, leraar tot LM. Als ik dan lees in een topic dat een leerling een leraar met gemak aan durft te kunnen zit ik zelf met mijn oren te klapperen. Ik vind het dan absoluut niet kunnen dat dit geplaatst wordt. Zoals Noah het al zij waren wij hier nog over aan het dubben dus hebben wij nog geen directe actie ondernomen. Het feit dat Judith dit topic aanmaakt blijkt dat wij dus niet de enige zijn die hier zo over denken.

Ik weet omtrent een OC een heel simpele oplossing te maken. Mocht jou karakter in de orginele serie een 'onsterfelijke of enorm krachtige' status hebben en je maakt hier een leerling van, dan heb je simpelweg pech in mijn ogen. Dan dien je het OC maar lichtelijk aan te passen zodat het realistisch is in de termen van Starshine. En om de onsterfelijkheid/enorme krachten te schrappen en de uiterlijk, karakter en verleden te behouden is voor een redelijke RPG'er wel te doen. We hebben een redelijke fantasie om ons in een karakter te plaatsen dus om een oplossing te bedenken om de OC wat meer op een daadwerkelijke leerling te laten lijken kunnen de meeste wel neem ik aan.

Terugkomend op de opmerking van Soh ik ben het eens met het feit dat je karakter arrogant kan zijn en daarom vastberaden te zeggen dat hij niet gedood kan worden. Als dat in het aard van de karakter ligt vind ik het absoluut geen probleem en ik zal me er dan niet aan ergeren. Maar ik ga me er pas aan ergeren als het doorslaat in de spreuken en acties die het personage gaat uitvoeren.

Ik wil dan toch even zeggen dat ik het geen ramp vind dat je dit topic aanmaakte Judith. Ik ben er alles behalve tegen. Je ergert je aan iets en dat je dit meld vind ik alleen maar goed. Ik vind namelijk dat iedereen plezier moet hebben met de RPG en als jij je ergert hieraan is het goed dat je het meld. Je neemt absoluut geen rol als administrator of moderator in handen hier, je spreekt je ergernissen uit en petje af daarvoor. En het is alles behalve kinderachtig dat je je rang bang bent kwijt te raken. Een LM staat gewoon boven alles, period!

Ik zelf heb me met Mitsu ook betrapt op powerplay waarin hij in een topic Savador verwondde in zijn kantoor. En ik heb soms ook het gevoel alsof ik een gevecht met iemand gewoon moet winnen en maak het gevecht dan soms te eenzijdig doordat Norwood of een ander account alles weet te ontwijken. Ik ben hier zelf bewuster op geworden voor überhaupt dit topic of mijn ergenissen duidelijk werden. Ik zelf heb als RPG'er ook nog steeds wat te leren en ik durf mijzelf nog steeds niet als zeer ervaren te beschouwen. Met Fwinn ben ik nog steeds in het leerproces en ik merk zelf dat ik door zijn account vooruitgang boek. Maar ik weet soms hoe het is om in bepaalde situaties net even je karakter een boost te geven om bepaalde dingen te voorkomen/bereiken in de RPG zelf. En neem de personen het daarom niet direct kwalijk als het om dit soort situaties gaat.

Ik blijf het echter niet mee eens als je in het begin je leerling al een boost geeft in wat dan ook, al wil je je karakter nog zo uit laten blinken of het karakter zo orgineel mogelijk te houden.. Er zijn vele andere opties om dit op te lossen. Denk aan aparte hobby's, karaktertrekken of een net iets andere vorm van magie gebaseerd op de 7 basissoorten.. (Zoals ik doe met Aageth die de houtvezels in het papier bestuurd om zo 'papier'-magie te gebruiken, of als Lance met zijn elektriciteit). En daarnaast kan je de overkrachtige eigenschappen van een OC makkelijk wat indimmen.

Dat was mijn zegje.
Terug naar boven Ga naar beneden
Amilia
.
.
Amilia

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEReal Name : Amilia
Posts : 234
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Light
Klas:
Partner:

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimedi aug 28 2012, 04:59

alois heeft opzich heveel kracht in zich maar wil het niet laten tonen.hij is bang dat als hij een keer boos is dat er dan erge dingen gebeuren.daarom denkt alois vaak aan vroeger.als hij verdrietig is nemen zijn krachte een beetje af omdat hij niet meer gefocus is.hij wil geen mensen doden,hij wil dat op geen overmacht in power hebben.alois heeft nu ook alle elementen onder controle.

ik vindt niet echt dat leerlingen een overmacht aan power en krachten nodig hebben.als dat zou gebeuren zullen er veel gevechten ontstaan en er moet meestal iemand winnen.sommige gaan dreigen met hun overmacht in power en krachten.

mijn achount heeft bijvoorbeeld alle elementen onder controle maar in vuur is hij het best.zo als master noorwoord al zij kun je heel veel leuk dingen doen met je achount.alois heeft ook geleerd om staal te sturen.die gave had hij al voor dat hij op ssa kwam.hij merkte pas op ssa dat hij er nog veel meer mee kon.toch blijf alois bang dat hij zijn krachten zal misbruiken.tot nu toe heeft alois ook alleen ze krachten gebruikt om een vuurtje te maken als hij het koud had.

trouwens waarom zal je al dat overmacht willen hebben.waarom zou je vechten als je toch weet dat je wint omdat jij meer kracht heb.overmacht in nooit zo best.de meeste laten zich er door beinvloeden en gaan verkeerde dingen doen.

wat betreft de leraren vindt ik oke.ze zijn goed gestudeerd en ze weten hoe ze met hun krachten ommoeten gaan.Ze moet ook immers ruzies oplossen tussen leerlingen en ze moeten er voor zorgen dat de school een veilige plek blijft.hun hebben recht opdat overmacht aan power en krachten.wat zou er gebeuren als iedereen teveel krachten had.dan zou het nooit goed komen.een leraar beschermt de school en geeft les.ze zorgen dat wij in veiligheid blijven om onse verrtouwde school.

dus ik vindt dat leerlingen niet een overmacht aan krachten moeten hebben.de zijn vele oplossingen om je achount speciaal te maken.
nou dat was mijn zegje
Terug naar boven Ga naar beneden
Master Norwood

Master Norwood

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEAscendant
Real Name : Little Pig
Posts : 2478
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: -
Partner: Tell me, Miss Future? What do you see?

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimedi aug 28 2012, 11:15

Zoals al vaker is gezegd ben ik het eens dat het veel minder leuk is als je personage gelijk alles kan. Het geeft geen rede om te posten als je alles en iedereen aan kunt. Tevens geeft het voor de anders spelers het minder motivatie om je topics binnen te komen.

Over de lerarenkwestie denk ik dat iedereen het wel met je eens is Alois. Leraren zijn tevens voor de veiligheid en orde op school en zijn hierin meer getraind dan de gemiddelde magïer. Tevens de legendarische magicians waren in het leven geroepen mede voor de veiligheid van de school. (Maar dan in grotere gevaren zoals een orkeninvasie in plaats van de kleine gevechten tussen leerlingen). Maar ook voor leraren gelden grenzen.

Nu ik er zo over nadenk betrap ik mezelf weer op het feit dat mijn personage een spreuk uitvoert die in principe niet eentje is voor een leraar. In de funeral topic gebruikt Norwood namelijk een spreuk waarin het leven van hetgeen dat geraakt wordt wordt ontnomen. Een beetje als Avara kadavera uit HP. Het is dan wel uit woede dat Norwood in eens die spreuk uitvoert, en woede kan veel met mensen doen. Maar is het dan wel powerplay vraag ik me af? Ik ben sneller geneigd ja te zeggen dan nee. Maar ik weet niet hoe de rest er over zou denken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Dimi
.
.
Dimi

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEPosts : 124
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: N/A
Partner: you cannot love the sun

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimedi aug 28 2012, 15:30

Maar met de vraag of een dergelijke spreuk 'overpower' is voor een leraar, haal je precies de moeilijkheid van de kwestie aan. In beginsel kan je namelijk zeggen dat kan een leerling niet en dat wel. En zo kan je dus zeggen, een dergelijke spreuk ligt buiten het vermogen van een 'simpele' leraar. Echter, daarmee ontneem je de dimensie van het maken van een OC, want zo maak je in het feite iedereen gelijk - terwijl juist niet iedereen gelijk is. Er zullen best leerlingen bestaan die een leraar kunnen verslaan, maar omdat je te maken hebt met een RPG en niemand wilt voortrekken, is dat iets wat je verbiedt. Kies je echter voor meer specifieke krachten, dan valt er te over discussieren of iets wel of niet toelaatbaar is, maar let wel, je praat dan over een specifieke kracht bij een specifiek personage.

Om Fingalls vleugels als voorbeeld te nemen: hij is zeventien en bezit het vermogen om twee mansgrote vleugels uit zijn schouderbladen te verschijnen, die hem kunnen optillen en waar hij mee kan vliegen. Op zichzelf is dit een overpowered situatie voor een leerling. Flight heeft echter zijn hele leven lang gevochten voor die vleugels, hij heeft er voor gebloed en zijn botten gebroken, heeft er slapeloze nachten voor geleden, hij heeft vele malen gefaald en het zelfs opgegeven - en uiteindelijk een andere oplossing en andere weg gezocht en zo gekregen wat hij het liefste hebben wilde. Is er hier dan ook sprake van 'overpower'? Ik zou zeggen van niet.

In mijn ogen is de vraag 'is iets overpower of niet' relatief simpel te beantwoorden: voor alles wat je karakter kan en doet, moet er een prijs betaald zijn, of worden. Als Master Norwoord iemand van het leven beneemt, zal hij redelijkerwijs lang getraind moeten hebben om de spreuk onder controle te krijgen, daarnaast zal hij een prijs moeten betalen voor het gebruiken van de spreuk: het afkappen van iemands energie zal waarschijnlijk ook met energie, of mogelijk zelfs bloed betaald moeten worden. En redelijkerwijs is er dan voor te stellen dat een mier doden minder energie kost dan het doden van een draak. Sterker nog, iets dat zoveel groter is, zal waarschijnlijk dusdanig zoveel energie kosten dat je er zelf aan onder doorgaat.

Als je wilt weten of iets toelaatbaar is (en dan heb ik het over RPG'en en OC's in het algemeen, niet op SSA, gezien dit niet mijn site is, en ik me dus tot mijn visie en mening beperk Wink) bedenk dan wat de prijs is voor wat je wilt, wanneer en hoe die prijs betaald wordt en wat de gebreken en beperkingen ervan zijn. Om bij mijn voorbeeld te blijven: Fingall heeft jaren gevochten voor zijn vleugels, en hij weet dat het hem energie kost om ze gebruiken, zoals het hem energie kost om te lopen en te rennen. Dus hij kan niet eeuwig blijven vliegen. De meeste oplossingen voor een 'overpowered' of in andere zin perfect karakter zijn heel simpel, je moet ze alleen even zien ^^
Terug naar boven Ga naar beneden
Master Norwood

Master Norwood

Overpoweredheid UTL8oxA PROFILEAscendant
Real Name : Little Pig
Posts : 2478
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN
✦ CHARACTER ✦
Magic: Woud
Klas: -
Partner: Tell me, Miss Future? What do you see?

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitimedo aug 30 2012, 16:18

Ik begrijp er uit dat we het allemaal eens zijn over het feit dat het overpower gebeuren op zich op te lossen is met regeltjes en andere zaken. Maar omdat Noah en ik graag de vrijheid op SSA willen behouden, en deze hierop ook is opgericht, zijn we voorzichtig met het opstellen van regeltjes.

Gisteren waren we toevallig nog samen en hebben we overlegd over dit onderwerp en hebben tot nu toe een voorlopige oplossing bedacht. We waren het eens dat de lijn tussen leerling, docent en LM makkelijk te trekken is. Echter is het moeilijker om de lijn tussen docent en docent onderling te trekken. Tevens voor de leerlingen en dergelijke. We hebben hier een kleine oplossing voor bedacht zodat het RPG zowel dynamischer en er tevens rekening gehouden kan worden met te snel krachtig zijn.

Houdt het 'regels & informatie' fora in de gaten voor meer informatie.

Overpoweredheid 308880i
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud



Overpoweredheid UTL8oxA PROFILE
Overpoweredheid UTL8oxA MAGICIAN

Overpoweredheid Empty
BerichtOnderwerp: Re: Overpoweredheid   Overpoweredheid Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 

Overpoweredheid

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Starshine Academy ::  ::  :: Discussiedeel-